آنچه برما گذشت ( از دکتر شکوهی تا بطحایی)/ نادر پورخانی
اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.

 آنچه بر ما گذشت...!  ( ازشکوهی تا بطحایی)


 نادر پورخانی

مصاحبه امشب وزیر محترم آموزش و پرورش  جمعه سی ام شهریورماه ۹۷_  در سیمای جمهوری اسلامی  بی هیچ سببی چندین سیلی ناب بر خاطرات خطیر ِ  معلمی ام نواخت! 
۱_ وزیر محترم با افتخار و تبسم ملیح از نوزده سالگی _ آغاز معلمی خویش _ چه خوش سخن گفت....؟! در اولین ورود به مدرسه از در ِ ورودی معلمین، این معلم جوان وارد می شود و با سیلی ِ ناخوش ِ  ناظم مدرسه استقبال می شود!
بنظر می آید، مدرسه ی مورد نظر دبیرستان باشد!
اگر چنین فرضی درست باشد، سوالم این است که چگونه یک نوزده ساله  معلم ِ دبیرستان می شود....؟! بدون تحصیلات دانشگاهی....؟! باتوجه به سال تولدش _ که خود ذکر کرده است. (۱۳۴۲ ) در نتیجه سال شروع ِ معلمی اش باید مهر ۱۳۶۱ باشد. باز بنا به توضیحات خودش که همیشه معدلی در محدوده ی  ۱۶ داشته_ بیقین با چنین پیشینه ای _  تحصیلات ِ جهشی هم نمی تواند داشته باشد....؟!
۲_ اظهار می فرمود ؛ متوسط حقوق معلمین وزارت متبوعش اکنون  بالای دو و نیم میلیون است! و در پاسخ مجریان تلویزیونی  از کرامت و شرافت معلمی سخن گفت ....و نیز افزایش حقوق آنان در سالهای آتی و نیز از فاصله های طبقاتی در نوع مدارس موجود سخنهای ترش و شیرین گفت....؟!
آنی در هنگام صحبتهایش _ بی اختیار_  همه ی وزرای چهل سالی که بر کرسی وزارت نشستند ؛ از جلوی چشمانم _  سالهای ممتدی که  در ذهنیت خویش داشتم _ با مارش سرد و سقلمه های سخت  به رژه رفتند!
از اولین وزیر بعد از انقلاب _ دکتر غلامحسین شکوهی ، پدر تعلیم و تربیت ایران که به حق قوی ترین وزیر در طول همین چهل سال گذشته بود و هست تا آخرین وزیر _ جناب بطحایی _ که اکنون جلوی چشمانم در سیمای نظام به مصاحبه _ به زبان ِ روز _ نشسته است....؟!
آنچه در این مصاحبه _ من ِ باز نشسته معلمی که هم وزارت فرخ رو پارسای قبل انقلاب ، اعدام شده در آغاز انقلاب را دیده  تا اولین وزیر وزین ِ وزارت آموزش و پرورش _شکوهی نام آشنای کاردان با پیشیه ی تلاش و تدبیر ِ مستمر تا رسیدن به مسند وزارت ،  و تا همین آخری جناب بطحایی که کلام روز را با خنده ها و زبان تصنع _ در نگاهم _  پایه های پوپولیستی لرزانِ ریشه دوانده  در سیاست ِ رنگی  امروز کشور را ، بشدت رنگین تر می نمایاند!
می خواستم بدانم جناب بطحایی نازنین در سن نوزده سالگی با کدامین مدرک و مجویز وارد ِ  فضای آموزشی دبیرستان شده بودند..... ؟!

گویی بطحایی ها در همه ی سالهای بعد از انقلاب یک ارثیه ی خدادادی و یک کارت طلایی ِ جذب و رشد، همیشه همراه  داشتند؛ که دگر معلمین این مرز و بوم که با شرافت و وجدان معلمی ، عاشقانه پا به نهاد مقدس ِ تعلیم و ترببت نهاده بودند؛ نه تنها از آن ارث هیچ نداشتند ؛ بلکه کار و تلاش و پیشینه ی پاک آنان نیز به هیچوجه در چشمان ِ مسولان آن روز تا به امروز اصلا دیده  نشده است؛ و نمی شد....؟!
باید از هنر و استعداد ذاتی جناب  بطحایی ها بسی کتابها نوشت که تا کنون نانوشته مانده است...!

و از کرامت معلم بشیوایی سخن می گویند ؛ و باز نشسته معلمانی را می بینند ؛ باسی سال _ گاه با چهل سال تدریس عاشقانه _ هنوز هم با دو میلیون مستمری، روزهای پایانی عمر را به سیاه ترین شکل ممکن به عدم می سپارند! خنده های شیرین و رخ گلگون وزیر گویی از شدت ذوق و استعداد ذاتی ِ  صدارت، مانع دیدن می شود....؟!

بطحایی ها می توانستند با معدل ۱۶ و در نوزده سالگی ، باگام های استوار تزریقی _ که موروث زبان ِ گفتار و نگاه ِ  رفتار آنان است_ عرصه ی بلند معلمی را از ابتدا تا  انتها چنین رعنا با اعتماد به نفس ِ مانا و ماندگار _  در امتداد ِ تاریخ ادب ایران با آن پیشانی درخشان و پشتوانه ی خروشان _ چنین به خرسندی وخوشحالی ِ ساده انگارانه طی نمایند..؟! 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

شنبه 31 شهريور 1397برچسب:, :: 10:18 :: نويسنده : *** راه معلم ***

مابرای رسیدن به دموکراسی،بایدازکودکان آغازکنیم ////////////// ///////////////
درباره ی سایت

به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیت‏ها، انجمن‏های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد.
تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است ..........
">
تازه ها
نويسندگان


خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 38
بازدید کل : 5501
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1